Upprörd

Jag blir så fruktansvärt upprörd varje gång jag öppnar häftet till nationella provet i Svenska B. Till det muntliga provet så har vi som uppgift att skriva ett litet PM om vad vi ska ta upp för ämne. Jag får ont i magen och vill slå och sparka i väggen när jag läser i häftet. När jag satt för någon vecka sedan och bläddrade så kom jag fram till en sida som handlar om prostitution. På samma sida har de valt att placera en bild på Patrik Sjöbergs bok "Det du inte såg" som handlar om hans liv inom sporten där han blev sexuellt utnyttjad av sin tränare. Jag blev fruktansvärt upprörd när jag såg att de hade placerat den bilden på samma sida som en text om prostitution. Det känns som ett hån mot de som har blivit sexuellt utnyttjade. Det är ett hån mot alla de flickor och pojkar som blivit svikna av samhället och de vuxna. Dessa offer har inte på något vis förtjänat att bli jämförda och ens framställda i samma forum som prositution.
 
Uppsala Universitet hånar Sveriges och världens offer av sexuella övergrepp. De hånar de som lyckats ta sig ur dimman och ångesten, de hånar de som är starka nog att äntligen prata om det, de hånar de som i flera år har kämpat för att få bort tabu stämpeln på våldtäkter och de hånar främst de som fortfarande lever med sin hemlighet. Fyfan för dessa vider på Uppsala Universitet. Ursäkten "Bilderna har ingen koppling till texterna" faller så jävla hårt för det finns inget som kan ursäkta det dem gjort. 
 
Jag äcklas av hela det här provet. 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!