2012-04-24

Det här med bloggning går verkligen in vågor för mig. I framtiden kommer jag inte kunna gå tillbaka till bloggen med syfte att läsa vad jag gjorde om dagarna, utan mer läsa om hur jag kände och mådde. Om 15 år kommer jag nog se tillbaka på mig själv som en loner och alldeles för seriös och orolig. Jag var med i ett projekt för något år sedan där man fick spela in en video av sig själv där man fick fråga och berätta vad man ville. Videon kommer att låsas in i en tidsbox som kommer att öppnas 2030. Då kommer den videon att skickas till mig och jag kommer få se en 16 årig Frida ställa frågor om framtiden. Rätt häftigt!

Annars då, jag befinner mig i en rätt jobbig period nu. Jag antar att mina p-piller spelar en liten roll i det hela. Trivs inte i skolan och känner mig väldigt otrygg. Jag har tappat motivationen och klandrar mig själv hela tiden för att jag just nu inte lever upp till de MVG som jag kämpar för. Jag känner pressen av att nå ännu högre iår än vad jag gjorde förra läsåret(då jag lyckades få 10 mvg). Så nu när jag börjar falera lite så blir jag besviken och arg på mig själv. Jag inser självklart att man inte kan vara bäst på allt utan att jag har olika förutsättningar inom varje ämne. Det är i alla fall väldigt jobbigt och jag vill inte gå till skolan på morgonen.

Fast nu när jag tänker efter så är det nog inte säkert att jag lever 2030. Jag tror inte jag vill leva i den värld vi håller på att skapa nu. Jag vill definitivt inte föda ett barn in i den världen. Det här så hemskt och jag blir så fruktansvärt arg och frustrerad när jag ser att ingen märker och ingen tar hotet mot denna värld seriöst. Om 20 år kommer haven att vara utfiskade, om vi fortsätter som vi gör nu. Vi utrotar 6 arter i timmen när vi skövlar regnskogen för att göra plats för de stora palmolje plantagerna. Just nu finns det runt 30 000 orangutanger kvar i det vilda. För varje år dör det 5000. Om 10 år kommer det inte att finnas några orangutanger kvar i det vilda. Inte heller gorillorna kommer att finnas kvar om 10 år. Vill vi verkligen stå som ansvariga för denna katastrof? Människor är ett flockdjur och vi väntar på att få order från våra flockledare. I vårt fall så är detta regeringen och Fredrik Reinfeldt himself. Men vi kan inte vänta vi måste agera NU.

Visste du att om vi placerar solceller i Saharas öken så lagrar dem på 6 timmar tillräckligt med energi för att förse hela jordens befolkning med el under ett helt år. ETT HELT ÅR!

Visste du att om några tiotals år kommer hela Mikronesien att ligga under vatten?

Visste du att om hela sverige inför en gemensam köttfri dag i veckan så skulle det jämföras med att man tar bort 800 000 bilar från vägarna under ett helt år?  

Jag citerar Franny Armstrong "Om en bil kommer farandes rakt emot dig skulle du göra allt för att komma undan men om du får veta att bilen kommer om 30 år.. Vi har inte utvecklats för att hantera sådana hot. Men vad vi har på vår sida är människans hjärna. Vi är en intilligent art, vi kan lösa det här intellektuellt!"

Vi måste också tänka såhär. Jorden kan brytas ned och förstöras men kommer under 1000 år byggas upp och frodas igen, vet du varför? Jo för jorden har tid. Det har inte människan.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!