Jantelagen.

Varför ägna sin uppmärksamhet på något som redan är förlorat?
Är stolt över mig själv. Jag fick MVG på mitt engelska prov. Jag får vara precis hur stolt jag vill. Det är problemet med Sverige. Vi blir uppfostrade till att vara missunnsamma och att jämföra oss med andra. Det är tabu att vara öppet stolt över en prestation för att det kanske finns någon som har gjort lite sämre ifrån sig och den kan ta illa upp. Varför har vi blivit uppfostrade till att ta en positiv sak som något negativt? Att man själv är dålig för att en vän presterat bättre. Vad har det med en själv att göra, varför ska man jämföra sig? Jag är inte sämre för att en vän får ett toppjobb på en tidning.
Jag kanske inte har samma förutsättningar eller helt enkelt väljer att lägga min tid på något som jag tycker är viktigt. Får jag G på mitt matteprov så blir inte jag ledsen eller irriterad för att någon får ett MVG. Jag vet ju att jag inte kan lika mycket och att jag inte har samma förutsättningar, jag är istället mycket bättre på svenska. Jag jämför mig inte med andra för i slutändan så är det inte deras prestationer som kommer att ta mig någonstans.
Jag blir superstolt om en vän får ett VG fast jag bara fått ett G. Troligtvis förtjänar den här vännen betyget och varför ska jag dra ner hennes glädje för att jag inte fick lika bra. Jag har många funderingar kring detta och jag vet att det är ett otroligt känsligt ämne för många.
Det här handlar självklart inte bara om betyg men jag väljer just det ämnet eftersom det är via det som jag kommer i kontakt med jantelagen.

Kanske handlar det om mognad, eller synen på sig själv. Det är synd att vi inte kan glädjas åt varandra. Jag vill kunna skrika högt rakt ut när jag har gjort något bra. Jag vill att andra ska kunna skrika rätt ut när de har gjort något bra. Kanske är det bara jag som är konstig?

Citat från Anna Anka:
"Inuti skriker människor av längtan att få utvecklas och explodera i alla sina färger, men är fångade i det klibbiga spindelnät som kallas avundsjuka. Kan jag inte tillåta min granne att lysa, kommer jag aldrig kunna skina själv heller, för det lilla gröna monstret bidrar inte med en vacker färg."

Jantelagens 10 budord.
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Jävla jantelag.


Söt bild!



Kommentarer
Postat av: Michaela

Det är så sant det du säger Frida. Det är mycket så i dagens samhälle att vi ska jämföra oss med alla andra som om allt vi gör vore en tävling. Jag håller helt och hållet med dig!! Bra sagt måste jag ta och säga.

2011-11-15 @ 22:25:53
URL: http://michaeladesiree.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!