Glasgow cathedral and Necropolis.

Det har vart strul med internet ett tag nu så jag har inte kunnat uppdatera om mina äventyr. Det är väl lite surt att jag inte kan lägga in bilder här men om ni bara håller ut så dyker de upp på måndag(haha ett tag kvar)

Idag vandrade vi upp till Glasgow Cathedral som är en jätte gammal katedral från 1100 talet. Det var mäktigt att se hur den tornade upp sig bland alla gamla hus. Jämte katedralen finns Glasgow Necropolis som är en gigantisk kyrkogård med stora mausoleum och fancy pancy gravstenar. Ca 50 000 människor finns begravna där. De flesta från 1800 talet. Det var lite läskigt att gå omkring där bland alla gravstenar, den ena större än den andra.
De äldsta gravarna är från 1100-talet men de äldsta vi kunde hitta var från 1500 talet. Necropolis ligger på en stor kulle, men det finns en liten kyrkogård precis jämte katedralen där de äldsta gravarna är belägna. Jag blev både ledsen och frustrerad när jag såg hur illa skötta dem var. Det var en stor gräsplätt där de flesta gravstenar(de var liggande gravstenar i form av rektanglar) var överväxta av gräs. När vi gick över plätten så hörde man ljudet av gravstenarna som låg under gräslagret. Och de som väl syntes kunde man knappt urskilja vad det stod på. Hur kan man vara så jävlig att man inte tar hand om gravarna? Troligvis beror det på att gravstenarna tillhör de olika släkterna och de antagligen har dött ut. Liksom vem har koll på om en släkting från 1100 talet ligger begravd i Glasgow? Men kyrkan kan väl ta tag i det och restaurera???? Hur häftigt vore det inte att få se en grav från 1100.

Senare hälften av dagen har jag köpt lite presenter till dem där hemma och även skrivit vykort som jag ska posta imorgon. Att de kommer vara framme när jag kommer hem skiter jag i haha.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!