Ren och skär tacksamhet

Nu är jag tillbaka på banan efter en tuff helg och en tuff vecka. Dagarna på praktiken har sett densamma ut så därför har jag valt att inte skriva något om dem.

Jag tänker dock skriva om onsdagen. Igår fick jag vara på en ny "station", nämligen frukosten. Det var jätteroligt verkligen. Jag är ju en liten service och servitris människa i hjärtat så att plocka disk och prata med gäster var uppfriskande och roligt efter ett par veckor på städ och konferens. Personalen i köket och servering är jättegoa och ÄNTLIGEN var det lite killar där. Jag är en sådan tjej som har lättare för att umgås med killar än tjejer. Det är lättare på något vis. Jag kan jävlas med killar utan att bli kallad för bitch, något som jag lätt hade blivit stämplad som av en tjej. Och servitör killar är alltid roliga och trevliga eftersom det ingår lite i deras jobb.

Jag gjorde även något som jag är väldigt stolt över och det värmer att tänka på det. När jag stod och plockade disk så kom det fram en kvinna till mig. Hon frågade om vi serverade lunch i restaurangen. Tyvärr så är Le Trottóir bara en restaurang som man kan boka lunch på och idag var den fullsatt. Kvinnan såg väldigt nedstämd och trött ut och berättade att hon var här med sin autistiska dotter och de skulle köra hem till Skåne senare på dagen och att ta med dottern ut på stan för att äta var inte att tänka på för det har blivit lite för mycket för dottern de senaste dagarna. Hon skulle alltså få frispel om hon gick utanför hotellet. Jag fick en idé och gick in i köket. De kunde utan problem fixa fram två extra tallrikar. Elite Stora Hotellet har en liten konferenssal som heter Victor Rydberg som jag trodde var ledig, och mycket rätt så var den det. Jag meddelade kvinnan att de skulle få äta i lugn och ro i konferenssalen och jag skulle möta upp dem vid 12 och följa dem till salen.

Jag dukade upp lite fint med servetter,bestick,glas och knäckebröd. Just Victor Rydberg har en väldigt fin utsikt över Jönköping så det passade ju perfekt. När jag gick ner för att möta dem så berättade mamman att de var i Jönköping för att kolla på Freja(en teater för förståndshandikappade människor etc) och tragiskt nog så dog grundaren av Freja dagen innan. Så dottern var jätteuppriven eftersom det inte hörde till hennes vardag. Mamman och dottern hade vart på stan då dottern fått ett utbrott. Då sade mamman något som jag alltid kommer at bära med mig.

Hon sade: Det finns tre grupper av människor
- De som vänder sig om och går
- De som bara står och glor
- De som glor och viskar till varandra
Det är sant det hon säger, jag är den som vänder mig om och går. Jag vet inte vad som är värst egentligen.

Jag är glad att jag kunde göra detta för den här mamman och hennes dotter. God service och medmänsklighet. Dottern lös upp när jag serverade henne maten och mamman tackade mig från djupet av hennes hjärta och sa att hon aldrig har mött någon som har gett dem en sådan service. Det är det finaste man kan höra som människa, tacksamhet. Den känslan av att ha gjort något fint och bra för en annan människa skulle jag kunna leva på!

Lite bilder från veckan som gått.

Luciatåg på lillebrors dagis. Väldigt begåvade barn måste jag säga. På riktigt!


Jönköpings lucia med sina tärnor kom och sjöng för oss på Stora Hotellet. Sinnesjukt hur duktigt de sjöng. Lucians röst var otrolig.



Hur många stolar får man plats med i den här hissen då? 


Sist men inte minst, stor eloge till Libresse för deras sjukt snygga tampongpaket!!






Kommentarer
Postat av: Anki

Frida, du har ett sånt stort gott hjärta och empati. Du ser männsikor runt dig, finns inte många av din sort.

2011-12-16 @ 13:43:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!