Dåtid, Nutid och Framtid.

Jag tillhör den gruppen av människor som oroar mig mycket för framtiden. Jag är inte rädd för jordens undergång, och jag är inte rädd för att dö. Men jag är rädd för hur jorden kommer att se ut om 50 år. Enligt Nostradamus så kommer en ny era ta vid den 21 December 2012, Mayaindianernas kalender visa på samma sak. Jorden kommer inte att gå under men den kommer att gå in i en ny tidsera. Jag är inte säker på om jag vill vara med riktigt. 

Kommer jag sitta där om 50 år i en fåtölj med mina två barnbarn i famnen och till deras stora förtjusning berätta de historier om min ungdom. Historier som jag har berätta för dem så många gånger innan. Hur vi hade snöbollskrig på rasterna och vi byggde stora snögubbar och lät dem sakta smälta ner till vårsolens sken. Hur man kunde åka på safari och se vilda tigrar och orangutanger. Kommer de att ropa "Farmor farmor berätta om den randiga katten med stora tänder! Och om den vita stora björnen som levde där nu bara vatten finns." Kommer jag att sitta där och berätta om hur tigrarna försvann och orangutangerna utrotades? Kommer jag att sitta där och berätta om den kontinent som försvann under vatten? Hur Australien en gång var ett land för friheten. Kommer jag att berätta om att det en gång fanns en stat vid namn Kalifornien? Men som rasade ner i vattnet. Och om hur det fanns en plats vid namn Nordpolen som var täckt med flera mil is  Kommer mina barnbarn att sitta där med ögon stora som tefat när jag berättar? 

Jag blir ledsen av att tänka på hur mycket det är som kommer att försvinna. Om 50 år kommer min ungdom endast vara en historia. För mig kommer den att vara så verklig, men för andra något O-troligt. Många delar av världen kommer att försvinna. Världskartan kommer att förändras. Klimatet kommer att skifta.
Det är jobbiga tankar. Jag vill att mina barn,barnbarn,barnbarnsbarn ska få uppleva allt jag har fått uppleva.
Usa kanske inte finns som land och världsdel om 50 år, det är trots allt dags för Yellowstone att få ett utbrott. Utbrottet som kommer att utplåna USA och förändra världen.

Jag såg på en film en gång, jag skriver ett citat hämtat ur filmen "Det är inte jorden som är hotad, det är vi människor" Och mannen har rätt. Allt vi gör för att "Rädda vår planet" gör vi för mänsklighetens skull inte för planeten Tellus skull. Jorden klarar sig, jorden kommer att återhämta sig på några tusen år. Men vi människor kommer förmodligen utrotas, likt de arter som vi sakta utrotar nu. Men det är naturens gång. Vi kommer dö likt andra har dött före oss. Frågan är bara när?

Avslutar det ledsamma inlägget med en väldigt rolig bild.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!